W ubiegłą środę architekci z firmy RDH Urbaniści przedstawili wreszcie koncepcję szkoły, która ma powstać przy ulicy Jana Pawła II. Przy okazji budowy placówki, zostanie uporządkowane także jej najbliższe otoczenie, a w szczególności teren miejskiego targowiska.
Prezentację dotyczącą możliwości zagospodarowania terenu, na którym ma w przyszłości stanąć szkoła podstawowa dla około 700 dzieci przedstawili od dawna współpracujący z gminą architekci z firmy RDH, Sylwia Mikołajczak i Huub Droogh. Choć miejsce ograniczone ulicami Dworcową, Jana Pawła II i linią kolejową jest bardzo perspektywiczne, architekci nie omieszkali wytknąć najbardziej kłujących w oczy „wizytówek” tego obszaru, w tym niszczejącego budynku starej mleczarni czy będących w opłakanym stanie hal targowych. - Oglądaliśmy ten postindustrialny teren w kategoriach jego całościowego zagospodarowania – mówił Huub Droogh. - Było dużym wyzwaniem zaproponować właściwe rozwiązanie, biorąc pod uwagę takie otoczenie. - Zlecając opracowanie koncepcji przyświecały nam dwa cele: multifunkcjonalność obiektu i maksymalne wykorzystanie terenu – mówił wiceburmistrz Piaseczna, Daniel Putkiewicz.
Mniejsze ładniejsze targowisko
Pracując nad koncepcją szkoły, architekci musieli wziąć pod uwagę szereg uwarunkowań. Do uwarunkowań tych należą niska zabudowa (do 18 m), niska jakość przestrzeni publicznej w najbliższym sąsiedztwie szkoły, sąsiedztwo Perełki oraz linii kolejowej. - Sugerujemy wyburzyć zabudowę na targowisku, ponieważ znajduje się ona w takim stanie, że nie warto w nią inwestować – proponował Huub Droogh. - Samo targowisko może pełnić funkcję handlową, ale nie tylko. Architekci zaproponowali zbudowanie tam zadaszonych wiat oraz boksów. Stanowisk zadaszonych ma być 300 oraz 210 stanowisk odkrytych. Chociaż teren targowiska zostanie ograniczony, nie zmniejszy się przestrzeń targowa. - Wystarczy ten teren przeorganizować – mówił Huub Droogh. - Chcemy wyeliminować jedynie sprzedawców węgla, którzy nie wpisują się w nasz koncept. Kiedy nie ma dni targowych, ta przestrzeń może zostać wykorzystana pod inne aktywności.
Przestrzenna szkoła
Nowa placówka, która w wariancie optymistycznym ma przyjąć dzieci we wrześniu 2014 roku, będzie zwrócona frontem do ulicy Jana Pawła II. Od ulicy będą odgradzały ją parkingi. Za szkołą, od strony Perełki mają znajdować się tereny zielone. Na razie nie do końca wiadomo, jaki będą miały one kształt, ponieważ dotychczas gmina wykupiła około 2 ha gruntu pod inwestycję. Negocjuje jednak kupno kolejnych działek. Jeśli negocjacje te zakończą się pomyślnie, teren przeznaczony pod rekreację i sport zostanie rozbudowany. W szkole znajdzie się 28 przestronnych sal lekcyjnych – 14 dla klas I-III i 14 dla klas IV-VI, gabinety nauczycieli, szatnie, sanitariaty. W budynku będzie także biblioteka i centrum multimedialne. Obok ma zostać pobudowana hala sportowa z przylegającą do niej stołówką, przedszkolem, placem zabaw dla dzieci i gabinetami lekarskimi. - Chcemy, aby budynek miał prostą bryłę i był funkcjonalny – mówił Huub Droogh. - Dzieci młodsze będą miały swoje klasy na parterze w dwóch skrzydłach połączonych wspólną, otwartą przestrzenią, a starsze będą uczyły się na piętrze. Ciekawostką ma być zostawienie otwartych przestrzeni między piętrami. Zabieg ten zostanie zastosowany prawdopodobnie dlatego, aby dodać budynkowi przestrzenności.
Parkingi i ograniczenie do 30 km/h
Według zaproponowanej koncepcji, z biblioteki i hali sportowej (będzie dzielona na dwie części) będzie można korzystać nawet wówczas, gdy szkoła będzie zamknięta, wchodząc do nich znajdującymi się od zewnątrz wejściami. W ramach przestrzeni rekreacyjno-sportowej za szkołą architekci zaproponowali zbudowanie bieżni oraz kompleksu boisk. Duże zainteresowanie wzbudziła planowana lokalizacja i pojemność parkingów. Będzie ich w sumie kilka. Przed szkołą ma być 71 miejsc parkingowych i kolejnych 36 przy przedszkolu. Do tego dochodzą miejsca parkingowe w obrębie targowiska, których automatycznie ma być więcej w dni nietargowe. Liczba miejsc parkingowych zależy także od ewentualnego wykupienia przez gminę kolejnych gruntów. W sumie ma być ich od 150 do nawet 280. Zainteresowanie wzbudziła także organizacja ruchu w okolicy projektowanego obiektu. Zaproponowano ruch jednokierunkowy wokół szkoły z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Aby to było możliwe, w planach jest połączenie ulicy Nadarzyńskiej z Jana Pawła II tzw. drogą serwisową, z której mogliby korzystać także kupcy dowożący swoje produkty na targowisko. Droga ta ma odgradzać budynki szkoły od obszaru handlowego.
Tomasz Wojciuk
http://kurierpoludniowy.pl/wiadomosci.php?art=9975
My kobiety jesteśmy aniołami, a gdy się nam podetnie skrzydła, lecimy dalej - na miotle:)