Katarzyna Nowocin-Kowalczyk https://www.facebook.com/katarzyna.nowo ... 7865509606 pisze:Zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa
2015-04-10
Dzisiaj do prokuratury Rejonowej w Piasecznie zostało złożone zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Kopię tego pisma otrzymała iTV Piaseczno, co niniejszym publikujemy.
Piaseczno, dnia 09.04.2015r.
Prokurator Rejonowy
w Piasecznie
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa
Zawiadamiam o podejrzeniu popełnienia przez Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno lub podległych mu urzędników przestępstwa niedopełnienia obowiązków służbowych poprzez niedopełnienie obowiązku wynikającego z art. 80 ust.2 ustawy o systemie oświaty, a polegającego na przekazaniu niepełnej dotacji dla publicznych przedszkoli prowadzonych przez inne osoby niż Jednostka Samorządu Terytorialnego w roku 2015, tj. przestępstwa z art. 231 Kodeksu Karnego.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 80 ust.2 ustawy o systemie oświaty Przedszkola Publiczne prowadzone przez inne osoby niż JST otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno, a właściwie jego służby w taki sposób prowadzą politykę budżetową, żeby nie przekazywać należnej wysokości dotacji. Burmistrz stosuje „kreatywną księgowość”, w ten sposób nie przekazuje Publicznym Przedszkolom nie prowadzonym przez Gminę Piaseczno prawidłowej wysokości dotacji, zaniżając ją o ok. 100-200 zł na dziecko miesięcznie.
Przedszkole Publiczne „Bajka” zgodnie z przepisami o systemie oświaty, nie może pobrać, ani od rodziców, ani z żadnego źródła brakujących środków na prawidłowe prowadzenie placówki. Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym nie wolno też prowadzić w Przedszkolu Publicznym, żadnych zajęć dodatkowo płatnych, nawet gdyby były ponadprogramowe i nawet gdyby były za zgodą, czy na wniosek zainteresowanych rodziców. Publiczne Przedszkole „Bajka” powstało 01 Stycznia 2015 roku poprzez przekształcenie Prywatnego Przedszkola Muzycznego „Bajka”. Mimo, iż otrzymujemy dużo mniejszą kwotę na dziecko niż przed zmianą, nie ograniczyliśmy oferty Przedszkola. Rodzice nie mają żadnej różnicy w ofercie, jedynie płacą dużo mniejsze opłaty, bo takie same jak w Przedszkolach Gminnych. W zamian za zmianę statusu Przedszkola ustawodawca przewidział, że Przedszkole Publiczne prowadzone przez osobę fizyczną, będzie otrzymywać od Gminy dotacje w wysokości równej wydatkom bieżącym na jednego ucznia w Przedszkolach prowadzonych przez Gminę. W Piasecznie jednak Burmistrz nie realizuje zapisów ustawy o systemie oświaty. Niestety wszystko wskazuje na to, że jest to działanie celowe i z pełną premedytacją. Pełnomocnik Burmistrza, a wcześniej Wiceburmistrz Piaseczna Pan Daniel Putkiewicz, zapytany przez mojego syna Marcina Otrębę, dlaczego zaniżają wysokość dotacji, odpowiedział w dniu 11 marca 2015r., że w Urzędzie wyliczyli „granicę opłacalności” prowadzenia prywatnego przedszkola na 1000 zł na dziecko łącznie (rodzice plus dotacja) i będą dążyć do osiągnięcia tej kwoty (zaniżać wysokość dotacji).
Burmistrz zaniża wysokość dotacji w następujący sposób:
1. Część personelu Przedszkoli Gminnych została zwolniona z Przedszkoli Gminnych, następnie została zatrudniona w Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Szkół i oddelegowana do pracy w Przedszkolach Publicznych. Nie wiemy ile personelu zostało w ten sposób „przerzucona” do rozdziału ZEAS w budżecie Gminy, ale jest to, co najmniej kilkanaście osób. Ustawodawca nie zawężał określenia wydatki w budżecie Gminy. Wręcz przeciwnie określił, że dotacja przysługuje w wysokości równej wydatkom w Przedszkolach prowadzonych przez Gminę. Burmistrz jednak „ukrył” wydatki na część personelu w innym rozdziale budżetu i nie wlicza tych wydatków do podstawy wyliczenia dotacji. W konsekwencji Przedszkola Prowadzone przez Gminę Piaseczno mają środki na tę część personelu, a przedszkola publiczne prowadzone przez osoby fizyczne nie mają tych środków i nie mogą w żaden sposób pozyskać środków na te wydatki. Dodam tylko, że była prowadzona kontrola NIK i urzędnicy ZEAS Piaseczno wprowadzili w błąd kontrolerów NIK, gdyż nie powiedzieli im, że część pracowników Przedszkoli Gminnych jest zatrudniona w ZEASie i oddelegowana do pracy w Przedszkolach. Kontrolerzy wprowadzeni w błąd wydali pozytywny protokół pokontrolny w roku 2013. Moim zdaniem mogło dojść do popełnienia przestępstwa z art. 98 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli poprzez nieprzedstawienie wszystkich dokumentów i materiałów podczas kontroli. Nieoficjalnie wiem, że Pani Dyrektor ZEAS zakazała mówienia kontrolerom NIK o pracownikach zatrudnionych w ZEAS, a skierowanych do wykonywania pracy w Przedszkolach Gminnych.
2. Burmistrz nie wlicza do podstawy dotacji kosztów ZEAS Piaseczno. ZEAS Piaseczno, to jednostka organizacyjna Gminy powołana w celu obsługi ekonomiczno-administracyjnej przedszkoli i szkół prowadzonych przez Gminę Piaseczno. Wydatki na ZEAS w części/proporcji dotyczącej przedszkoli Gminnych powinny być wliczone do podstawy dotacji. Przedszkole Publiczne prowadzone przez osobę fizyczną również powinno otrzymać środki na prowadzenie dokumentacji kadrowo-księgowej. Przedszkole Publiczne prowadzone przez osobę fizyczną nie ma możliwości pozyskania innych środków na prowadzenie spraw ekonomiczno-administracyjnych, niż przewidziane przez ustawodawcę dotacje w wysokości, która umożliwia prawidłowe prowadzenie placówki.
3. Burmistrz nie wlicza większości remontów do podstawy dotacji. Większość remontów Przedszkoli jest realizowana poprzez rozdział w Budżecie nazwany inwestycje. I urzędnicy „Burmistrza” wpadli na pomysł, że wpisując do innego rozdziału faktyczny remont, nie będzie trzeba wpisywać faktycznych remontów do podstawy dotacji. Przykład w roku 2015 w Budżecie jest zapisane: Przedszkole nr 4" projekt i modernizacja pokrycia dachowego i instalacji elektrycznej" kwota 208 tys. zł w roku 2015. Jest to faktyczny remont, który został przeniesiony do inwestycji, w ten sposób Burmistrz nie wliczył do podstawy 208 tys złotych. Następny przykład. Przedszkole Nr 10 w Piasecznie, ul. Sierakowskiego 11 - projekt i modernizacja instalacji sanitarnych i elektrycznych wraz z pracami ogólnobudowlanymi - dostosowanie do obowiązujących przepisów" kwota w 2015 292 tysiące złotych. Następny remont niewliczony do podstawy dotacji: Przedszkole Nr 1, ul. Kauna 4 -Termomodernizacja budynku wraz z adaptacją pomieszczeń piwnicznych na szatnię. Modernizacja instalacji sanitarnych i elektrycznych wraz z niezbędnymi pracami budowlanymi- kwota w 2015 roku 584 tysiące złotych. Kolejny przykład. Przedszkole nr 3 w Piasecznie, ul. Jaworowa 4 -projekt i odtworzenie elewacji budynku (Konserwator Zabytków). - „Odtworzenie elewacji według Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno, to nie remont? Kwota „wyłączona” z podstawy dotacji przez Burmistrza w roku 2015" 253 tysiące złotych.
Ustawodawca przewidział, że Przedszkola Publiczne prowadzone przez osoby fizyczne będą otrzymywać dotacje w wysokości, jaką Gmina ponosi na jedno dziecko w swoich przedszkolach na wydatki bieżące. Wydatkami bieżącymi są również remonty, które przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną też powinno wykonywać w swoich budynkach ze środków z dotacji. Tylko z samych remontów do podstawy wyliczenia dotacji nie została dodana kwota 955 000,00 zł, co zmniejszyło wysokość dotacji na jedno dziecko o ok. 820 zł rocznie, czyli prawie 70 zł na jedno dziecko miesięcznie. W przypadku Publicznego Przedszkola Bajka tylko niewliczenie remontów do podstawy dotacji zmniejszyło wypłaty dla Przedszkola Bajka o ok. 210 000 zł w roku 2015.
Zwróciłam się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o interpretację przepisów, bo może to ja nie rozumiem, a Burmistrz wszystko robi prawidłowo. Pismo Ministerstwa Edukacji narodowej nie pozostawia cienia wątpliwości, że Burmistrz zaniża wysokość dotacji dla Przedszkoli nieprowadzonych przez Gminę, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z art.80 ust.2 ustawy o systemie oświaty. Moim zdaniem Burmistrz Miasta i Gminy nie dopełnia swoich obowiązków poprzez nie przekazywanie pełnej wysokości dotacji, czym działa na szkodę wszystkich Przedszkoli Publicznych i Niepublicznych prowadzonych przez inne osoby niż Gmina Piaseczno. W ten sposób działa na szkodę interesu publicznego i prywatnego. Publicznego poprzez nierealizowanie założeń Rządu dotyczącego prowadzenia wychowania przedszkolnego w Polsce, a prywatnego, ponieważ zarówno właściciele przedszkoli muszą ponosić koszty, które powinny być ponoszone przez Gminę za pośrednictwem dotacji, ale również dzieci uczęszczające do tych przedszkoli nie mają pełnej i prawidłowej oferty i opieki, jaką przewiduje ustawa i jaką przewidywał Rząd projektując aktualne przepisy.
W załączeniu przedkładam kopię pisma Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wnoszę o przesłuchanie następujących świadków:
- Agnieszka Kowalska "Skarbnik Miasta i Gminy Piaseczno"adres miejsca pracy: ul. Kościuszki 5, Piaseczno.
- Bożena Bogdan "główna księgowa ZEAS Piaseczno"adres miejsca pracy: ul. Kusocińskiego 4, Piaseczno.
- Oraz wezwanie na świadków księgowych ZEAS, którzy tworzyli budżet oświaty na rok 2015.
- Dyrektorów Przedszkoli prowadzonych przez Gminę Piaseczno, na okoliczność pracy w Przedszkolach pracowników, którzy są zatrudnieni w ZEAS Piaseczno.
Pani Skarbnik oraz Pani Główna księgowa ZEAS mogą uprzedzone o odpowiedzialności z art.233 KK, zeznać, w jaki sposób tworzyły Budżet Gminy Piaseczno na 2015 rok oraz od kogo i jakie dostawały polecenia, żeby zastosować to „oszustwo księgowe”.
Jednocześnie wnoszę o dołączenie do akt sprawy akt osobowych pracowników ZEAS Piaseczno, na okoliczność ustalenia, którzy pracownicy zatrudnieni w ZEAS Piaseczno, a pracę wykonują w Przedszkolach prowadzonych przez Gminę Piaseczno.
W związku z powyższymi faktami proszę o wszczęcie i przeprowadzenie śledztwa w tej sprawie.