autor: Kamil M » czw paź 09, 2014 10:30 pm
W dniu 30 września 2014 r. została rozpisana nowa linia przetargowa dla linii uzupełniającej L-1, L-3 i L-4 w Gminie Lesznowola. Nowy kontrakt ma obowiązywać od dnia 1 grudnia 2014 r. do dnia 30 listopada 2016 r. Szykują się dość duże zmiany nie tylko dotyczące wielkości autobusów obsługujących linie lokalne, ale także rozkładu jazdy.
Bardzo dobrze wiemy, że poprzedni przetarg z 2012 r. na linie lokalne „L” w naszej gminie wywołał bardzo duże perturbacja dla pasażerów. Po pierwsze w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wpisano za małą pojemność w autobusach. Przez to dochodziło do sytuacji, że na linii L-1 i L-3 podróżowało zbyt wiele pasażerów. Gmina Lesznowola tłumaczyła się, że nie miała dobrych danych dotyczących potoków pasażerskich jakie występują na tych dwóch liniach. Z biegiem czasu, kiedy powstały już odpowiednie dokumenty zaczęto powolne zmiany mające na względzie bezpieczeństwo podróżujących. Dlatego wprowadzono dodatkowy autobus linii L-1, który miał pomóc dzieciom w bezpiecznym dojeździe do Zespołu Szkół w Łazach. Jednak ku mojemu wielkiemu zdziwieniu ten kurs spadł z rozkładu jazdy przy nowej linii przetargowej. Dlatego już skierowałem pismo w tej sprawie do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :
„Miałem przyjemność przyjrzeć się przetargowi na linie lokalne „L” w Gminie Lesznowola. Niestety nowa linia przetargowa nie spełnia naszych oczekiwań jako pasażerów linii L-1. Aktualnie w rozkładzie jazdy mamy jeden wariantowy kurs linii L-1, który o godz. 06:54 wyjeżdża spod Urzędu Gminy Lesznowola i jedzie dalej trasą linii L-1. Jednak na wysokości ul. Łączności w Łazach zbacza z regularniej trasy tej linii i jedzie w kierunku Os. Walendia i wraca tą samą trasą do ul. Ks. Słojewskiego w Łazach. Dzięki takiemu przebiegowi trasy dzieci uczące się w Zespole Szkół w Łazach mają dogodny dojazd na zajęcia szkolne. Niestety zapisy ustawy o systemie oświaty nie pozwalają na tym odcinku aby kursował po dzieci Gimbus. Stąd właśnie padła propozycja specjalnego przebiegu linii L-1, aby dzieci mogły bezpiecznie dojechać do szkoły. W nowej linii przetargowej w załączniku 1 nie ma już w/w kursu w rozkładzie jazdy. Bardzo prosiłbym o uwzględnienie tej sprawy. Jest ona wyjątkowo ważna dla naszej społeczności lokalnej. Wspomniany kurs linii L-1 cieszył się dużą popularnością wśród dzieci zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. Zwykle od 6 do 10 dzieci jeździ regularnie tym specjalnym kursem do Zespołu Szkół w Łazach. Dlatego prosimy o uwzględnienie naszego wniosku w nowym przetargu na linie uzupełniające „L” na terenie Gminy Lesznowola. Jeżeli będzie Państwa odmowa to zaczniemy zbiórkę podpisów o przywrócenie porannego kursu linii L-1 do Os. Walendia”.
Z biegiem czasu wreszcie także uporządkowano sytuację na linii lokalnej L-3. Na tej linii dochodziło już do sytuacji, że busami marki Mercedes Sprinter podróżowało nawet 35 pasażerów. Dlatego od 22 kwietnia 2014 r. wprowadzono dodatkowe kursy wariantowe, aby rozładować sytuację na linii L-3. Trzeba przyznać, że dopiero ten zabieg spowodował poprawę sytuacji na w/w linii.
Nowy przetarg na linie lokalnej „L” w Gminie Lesznowola daje podstawy do małego zadowolenia. Wreszcie Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zauważył, że zapisy z 2012 r. dotyczące ilości pasażerów na liniach L-1 i L-3 są zdecydowanie za małe względem bieżących potoków pasażerskich występujących na tych liniach. Dlatego dokonano zmian w Specyfikacji Istotnych Warunkach Zamówienia, które zwiększyły pojemność autobusów. W 2012 r. na linii L-1 wymagane było co najmniej 40 pasażerów w tym 20 na miejscach siedzących. W nowym przetargu, który został rozpisany pod koniec września zapisano już co najmniej 50 pasażerów w tym minimum 15 na miejscach siedzących. Podobne zapisy także dotyczą linii L-3. Tutaj także znacznie zwiększono ilości przewozowe, bo przetarg z 2012 obligował wykonawce do zapewnienia autobusu z pojemnością wynoszącą 30 pasażerów w tym 15 pasażerów na miejscach siedzących. Także tutaj widać zdecydowaną zmianę na lepsze. Co ciekawe jeden z wykonawców zwrócił się do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z zapytaniem odnośnie zmniejszenia ilości miejsc z 50 na 45. Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie nie wyraził na to zgody.
Jeżeli chodzi o bilety to nic nie ulega zmianie względem obowiązującego przetargu. Nadal będą honorowane bilety Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :
- dobowe
- weekendowe
- weekendowy grupowy
- 30 – dniowy
- 90 – dniowy
- bilety imienne dla dziecka
- seniora
Oprócz wyżej wspomnianych taryf zatwierdzonych przez Radę m. st Warszawy będą obowiązywać bilety, które zostały zatwierdzone przez Radę Gminy Lesznowola :
- bilet jednorazowy normalny w cenie nie wyższej, niż 2,00 zł
- bilet jednorazowy ulgowy w cenie nie wyższej, niż 1,00 zł
- bilet miesięczny normalny w cenie nie wyższej, niż 60,00 zł
- bilet miesięczny ulgowy w cenie nie wyższej, niż 30,00 zł
Duże zmiany szykują się w rozkładzie jazdy na linii L-3. Po pierwsze znikają kursy wariantowe realizowane na tej linii od 22 kwietnia 2014 r. Wpływ na tą sytuację może mieć fakt zapisania w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia większej ilości miejsc dla pasażerów na tej linii. Po drugie pojawiają się nowe kursy jadące z Jastrzębca do PKP Piaseczno i z PKP Piaseczno do Jastrzębca. Największą zmianą jest likwidacja kursu wyjeżdżającego z Jastrzębca o godz. 18:05 na rzecz kursu, który będzie realizowany o godz. 20:05. Dzięki temu mieszkańcy Lesznowoli zyskali o wiele lepszy powrót z Piaseczna, bo w nowym rozkładzie jazdy uwzględniono kurs o godz. 21:10. Warto przypomnieć, że ostatni autobus linii L jadący w kierunku Lesznowoli z Piaseczna jest aktualnie o godz. 20:10 i jest to kurs linii L-1. Później jest tylko do dyspozycji linia okresowa 807, która wyrusza z przystanku Kusocińskiego o godz. 22:04. Stąd jak widać zaproponowane zmiany są naprawdę dobre dla mieszkańców Lesznowoli.
Warto zauważyć, że bardzo duże zmiany szykują się na linii L-4. Tutaj wreszcie Urząd Gminy Lesznowola wysłuchał licznych apeli o zwiększenie ilości kursów na tej linii. Aktualnie autobusy linii L-4 kursują wyłącznie rano lub wieczorem. Brakuje popołudniowych kursów dla mieszkańców Nowej Woli, Nowej Iwicznej i Mysiadła, którzy nie mając własnego środka transportu chcą załatwić sprawę w urzędzie gminy. Od 1 grudnia 2014 r. wreszcie otrzymają popołudniowe kursy o godz. 10:05 i 12:05 spod urzędu gminy do Mysiadła. Z kolei spod urzędu gminy do Mysiadła odjadą o godz. 10:25 i 12:25.
Miejmy nadzieję, że nowy przetarg poprawi sytuację na liniach lokalnych L-1, L-3 i L-4. Niestety martwi mnie nie uwzględnienie w rozkładzie jazdy wariantowej kursu na linii L-1, który służył dzieciom w dogodnym i bezpiecznym dojeździe do Zespołu Szkół w Łazach. Mam nadzieję, że moje pismo w tej sprawie przyniesie odpowiedni skutek i pozytywną zmianę.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców